Treviso, Italy, September 20, 2017. Canteen of the Bishop's Seminary of San Nicolò. Mariagiulia Roscigno, a 26-year-old from Civitavecchia, is a student in the 2nd year of the Professional Training Course 1 of the ISCR in Matera. Mariagiulia says: «Obviously, those who choose to do this profession already have a passion for art. When I was a kid I was going to see exhibitions and museums. After that introduction to the world of art, I started to focus on details that a visitor usually does not pay attention to - for example, what is hidden behind the wor Usually we stop at the front, but even what is hidden can give us interesting information about a work of art. On the back of a statue you can see signs of the manufacturing process, or the back of a canvas can give you a lot of information about its state of preservation. We can see if it has been restored, if there are any lining. So in addition to the beauty of the work we are also interested in his state of its ‘health'. Over time, our eyes have learned to look beyond the frame toward the work as a whole».
Treviso, Italia, 20 Settembre 2017. Mensa del Seminario Vescovile di San Nicolò. Mariagiulia Roscigno, 26 anni di Civitavecchia, studentessa al 2° anno del Percorso Formativo Professionalizzante 1 dell'ISCR, sede di Matera. Mariagiulia racconta: «Ovviamente chi sceglie di fare questa professione ha già una passione per l’arte. Quando ero piccola andavo sempre a vedere mostre e musei. Dopo questo percorso ho iniziato a porre l’attenzione a dettagli a cui un visitatore solitamente non presta attenzione. Per esempio il retro delle opere. Normalmente ci si ferma alla parte frontale, ma anche ciò che è nascosto può darci informazioni interessanti rispetto un’opera. Sulla parte posteriore di una statua è possibile vedere segni di lavorazione, o il retro di una tela può darci tantissime informazioni sul suo stato di conservazione. Possiamo vedere se ha subito dei restauri, se ci sono d