Matera, Italy, 21 January 2019. Scuola di Alta Formazione e Studio Matera SAF. From the left: Isabel Tornaquindici, 31, from Pisticci (Matera), and Livia Marinelli, 25, from Rome, both in their fourth year of study, during a restoration operation of the artwork Concatenazione Anellare - suspended structure - (1968), by Enrico Accattino. The restoration of the work, coming from the MUSMA, Museum of Contemporary Sculpture of Matera, is part of a collaboration agreement between the Institute, the Zètema Foundation of Matera and the Synchronos Company, for the carrying out of diagnostic investigations, research, conservation activities and restoration on a group of artworks from the MUSMA. Some sculptures by Enrico Accatino, Regina Cassolo, Giacinto Cerone, Giulia Napoleone, Guido Strazza and Shu Takahashi, all from the second half of the twentieth century, have been identified by the Institute as particularly significant works and will be the subject of intervention within the restoration course of synthesis materials, to return to the Museum after restoration.
Matera, Italia, 18 gennaio 2019. Scuola di Alta Formazione e Studio SAF di Matera Da sinistra: Isabel Tornaquindici, 31 anni di Pisticci (Matera), e Livia Marinelli, 25 anni di Roma, studentesse al 4° anno, durante un operazione di restauro dell'opera "Concatenazione Anellare" - struttura sospesa – (1968), di Enrico Accattino. Il restauro dell’opera, proveniente dal MUSMA, Museo della scultura contemporanea di Matera, rientra in un accordo di collaborazione tra l’Istituto, la Fondazione Zètema di Matera e la società Synchronos, per la realizzazione di indagini diagnostiche, ricerche e attività di conservazione e restauro, su un gruppo di opere del MUSMA. Alcune sculture di Enrico Accatino, Regina Cassolo, Giacinto Cerone, Giulia Napoleone, Guido Strazza e Shu Takahashi, realizzate nella seconda metà del Novecento, sono state individuate dall’Istituto come opere particolarmente significative per i